W erze samochodów osobowych lakiernictwo samochodowe wydaje się niezbędną usługą jeśli chodzi o nadanie pojazdowi estetycznego wyglądu a także usunięcie z niego śladów po niewielkich uszkodzeniach powierzchni. Lakierowanie auta jest konieczne także wtedy, kiedy zależy nam na renowacji aut zabytkowych, ponieważ niejednokrotnie mają one w swojej historii wiele incydentów. Lakiernicy stale mają pełne ręce roboty, a terminy do renomowanych warsztatów są często dosyć odległe. Spójrzmy jednak na sprawę z perspektywy osoby odpowiedzialnej za pomalowanie naszego samochodu. Jak wygląda jego praca i ile zarobi za doprowadzenie do dobrego stanu całego pojazdu?
Czym zajmuje się lakiernik samochodowy?
Lakiernik samochodowy odpowiedzialny jest za estetykę naszego pojazdu, włączając w to wszelkie techniczne sprawy, które musi on mieć w małym palcu, aby zapewnić nam profesjonalną usługę. Do jego zadań należy oczywiście malowanie powierzchni blachy za pomocą sprzętu natryskowego i odpowiednio dobranych preparatu, włączając w to nie tylko lakier bazowy – to oczywiste. Oprócz tego nadzoruje i sprawdza powłoki lakiernicze, a niezbędne pomiary dokonuje za pomocą odpowiednich mierników. Dokonuje także podstawowego sprawdzenia jakości wytworzonych produktów. Warto zaznaczyć, że warsztat lakiernika musi być odpowiednio przystosowany do pracy, jaką wykonuje. Powinien on zadbać, aby podczas pokrywania blachy powłoką nie przyczepił się do niej żaden pyłek, a także aby w pobliżu znalazły się wszystkie narzędzia, jakich będzie potrzebował do pracy.
Po co korzystać z usług lakiernika?
Nigdy nie wiadomo, co przydarzy nam się w czasie jazdy. Czy akurat powinie nam się noga i przez przypadek zarysujemy auto o jakiś pobliski obiekt? Czy może weźmiemy udział w stłuczce? Niesforne dzieci też potrafią sporo nabroić, jeśli pozwoli im się bawić w pobliżu samochodu. O dziwo jednak nie tylko takie czynniki zmuszają nas do odwiedzenia zakładu lakierniczego – jest to jedynie procent przypadków. Samochód niemal przez cały czas narażony jest na działanie substancji czy przedmiotów, które mogą zniszczyć lakier. Odpryski, kamienie, korozja czy po prostu chęć zmiany koloru… Powodów jest wiele. Oczywiście możemy się tym zająć samodzielnie, jednak należy pamiętać, że jest to proces trudny i długotrwały. Wymaga też odpowiedniego sprzętu. Jeśli więc nie masz czasu na podjęcie takich działań lub nie jesteś pewny swoich umiejętności, lepiej oddaj samochód do profesjonalisty. Ponadto samodzielne wykonanie większych prac lakierniczych jest niemalże niemożliwe, jeśli nie ma się do tego odpowiedniego pomieszczenia – efekty sprawią, że szybko pożałujemy i oddamy auto w ręce specjalisty.
Niejednokrotnie możemy natknąć się na warsztat blacharsko-lakierniczy, gdzie możemy zapoznać się z usługami dwóch współpracujących ekspertów, którzy doprowadzą samochód do lepszego stanu na przykład po stłuczce. Wybór takiego zakładu jest też często dobrym pomysłem, kiedy decydujemy się na renowację starych aut.
Jak wygląda lakierowanie samochodu?
Kiedy oddajemy samochód do warsztatu lakierniczego, nierzadko mamy w głowie pytanie, co będzie się z nim działo przez ten czas. Pora więc rozwiać wątpliwości i wyjaśnić, jak lakiernik przystępuje do pracy.
Najpierw należy zabezpieczyć folią i taśmą malarską miejsca, które chcemy uchronić przed kontaktem z farbą. Należą do nich między innymi szyby czy koła. W przypadku pojawienia się rdzy karoserię trzeba oczyścić papierem ściernym i odtłuścić go benzyną ekstrakcyjną. Zabieg papierem ściernym jest bardzo pracochłonny, więc jeżeli zabieramy się za to sami, musimy uzbroić się w cierpliwość. Kiedy powierzchnia blachy jest już wolna od śladów korozji, lakiernik nanosi podkład i pozostawia do wyschnięcia. Czas może różnić się w zależności od producenta, dlatego ważne jest czytanie informacji na opakowaniu. Później szlifuje wodnym papierem ściernym, znów odtłuszcza powierzchnię benzyną i na koniec nakłada dwie warstwy lakieru – bazowego (kolorowego) i bezbarwnego. Po wyschnięciu zostaje tylko wypolerowanie samochodu pastą lekkościerną i gotowe.
Ile lakiernik weźmie za pomalowanie całego samochodu?
Najważniejszym, co przychodzi nam do głowy, kiedy musimy oddać samochód do lakiernika, jest pytanie, ile będzie nas to kosztować. Niestety nie jest to tania usługa, biorąc pod uwagę ilość czasu i pracy, jakie specjalista musi poświęcić, aby doprowadzić pojazd do dobrego stanu. W ustalaniu ostatecznej ceny dużą rolę gra wielkość i nowoczesność samochodu – im nowszy, tym cena będzie wyższa. Marka nie ma znaczenia, ale lokalizacja i renoma warsztatu już tak, dlatego warto dobrze zastanowić się przed wyborem odpowiedniego. Poszczególne lakiery różnią się cenowo, jednak niewiele, dlatego w tym wypadku fantazja nie sprawi, że zbankrutujemy.
Cena pomalowania całego samochodu zależy więc od kilku istotnych czynników. W Polsce za taką pracę zapłacimy ok 6-9 tys. zł. Nie są to jednak pieniądze wyrzucone w błoto – polakierowane auto nie wymaga ingerencji przez wiele lat.